U prijašnja dva članka pisano je o
otvaranju trgovačkog društva, dok u ovom ću se osvrnuti na zatvaranje istog tj.
likvidaciju u smislu označavanja prestanka rada nekog gospodarskog subjekta. Na likvidaciju društva na
odgovarajući se način primjenjuju odredbe članka 368. stavka 2., članka 370. i
članka 372. do 384. Zakona o trgovačkim društvima. U čl.
367. Zakona navedeni su mogući razlozi za prestanak rada društva, a to mogu
biti slijedeći:
1. istek
vremena određenoga u statutu, ako je društvo bilo osnovano na određeno vrijeme,
2. odluka
glavne skupštine koja se mora donijeti s glasovima koji predstavljaju najmanje
tri četvrtine temeljnoga kapitala zastupljenoga na glavnoj skupštini društva
pri donošenju odluke, ako se statutom za to ne traži veća većina ili ispunjenje
dodatnih pretpostavki,
3. pravomoćna
odluka suda iz članka 40. stavka 1. ovoga Zakona kao isključivo nadležnog kojom
se utvrđuje da je upis društva u sudski registar bio nezakonit,
4. pripajanje
društva drugome društvu i spajanje s drugim društvom,
5. pravomoćna
odluka suda kojom se odbija otvaranje stečajnog postupka zbog nemogućnosti da
se iz stečajne mase pokriju troškovi stečajnog postupka,
6. provođenje
stečajnog postupka,
7. ukidanje
društva.
Društvo koje nema imovine može prestati tako da ga registarski sud
briše iz trgovačkog registra na prijedlog nadležnog organa porezne uprave ili
po službenoj dužnosti. Registarski sud će brisati društvo iz trgovačkog
registra po službenog dužnosti ako ono tri godine po redu ne postupi po zakonskoj obvezi da objavi svoja godišnja financijska
izvješća s propisanom dokumentacijom niti ih dostavi tome sudu u roku od 6
mjeseci nakon što mu sud priopći naknadu da će ga brisati iz trgovačkog
registra, a društvo u tome roku ne učini vjerojatnim da ima imovinu.
Likvidacija društva se ne provodi, a društvo prestaje brisanjem iz trgovačkog
registra. Pokaže li se nakon brisanja društva iz trgovačkog registra da ono ima
imovinu koju bi trebalo podijeliti, provodi se likvidacija društva. Likvidatore
na prijedlog zainteresiranih osoba imenuje sud.
Kada je nad društvom pokrenut stečaj, tada likvidaciju nije potrebno provoditi. U pravilu ako je imovia tvrtke veća od obveza provodi se likvidacija, a u protivnom postupak stečaja.
Postupak likvidacije provode imenovani likvidatori tj. članovi uprave društva ako nije drugačije određeno. Oni su dužni, kao što nalaže čl.374 Zakona, okončati poslove koji su u tijeku, naplatiti potraživanja, unovčiti imovinu društva i podmiriti vjerovnike.
Obveze nas računovođa jednog trgovačkog društva u likvidaciji su po upisu likvidacije u sudski registar izraditi početno likvidacijsko izvješće i financijske izvještaje od početka poslovne godine do dana upisa likvidacije u sudski registar, te početne likvidacijske financijske izvještaje. Zatim, potrebno je izvršiti inventuru i sve ostale propisane radnje kao da se radi o početku poslovne godine odnosno kraju. Trgovačko društvo dužno je za vrijeme likvidacije podnositi sve zakonske propisane izvještaje FINA-i, REGOS-u, u zakonskim rokovima. Dok PD obrazac (prijava poreza na dobit) se predaje po završetku likvidacije, to znači da se PD obrazac podnosi za cijelo likvidacijsko razdoblje. U skladu sa Pravilnikom o porezu na dodanu vrijednost sve isporuke u postupku likvidacije su oporezive, te prijava PDV-a podnosi se redovito za svako porezno razdoblje.
Nakon podmirenja svih obveza , likvidatori sastavljaju izvješće o likvidaciji i prijedlog podjele imovine. Saziva se glavna skupština kojoj likvidatori podnse zaključna likvidacijska izvješća i zaključno izvješće o provedenoj likvidaciji. Kako bi okončali cijeli postupak potrebno je prijaviti upis brisanja iz sudskog registra, te priložiti dokaze prihvaćanja zaključnih izvješća od strane skupštine. Trenutkom brisanja iz sudskog registra, trgovačko društvo prestaje postojati.
Kada je nad društvom pokrenut stečaj, tada likvidaciju nije potrebno provoditi. U pravilu ako je imovia tvrtke veća od obveza provodi se likvidacija, a u protivnom postupak stečaja.
Postupak likvidacije provode imenovani likvidatori tj. članovi uprave društva ako nije drugačije određeno. Oni su dužni, kao što nalaže čl.374 Zakona, okončati poslove koji su u tijeku, naplatiti potraživanja, unovčiti imovinu društva i podmiriti vjerovnike.
Obveze nas računovođa jednog trgovačkog društva u likvidaciji su po upisu likvidacije u sudski registar izraditi početno likvidacijsko izvješće i financijske izvještaje od početka poslovne godine do dana upisa likvidacije u sudski registar, te početne likvidacijske financijske izvještaje. Zatim, potrebno je izvršiti inventuru i sve ostale propisane radnje kao da se radi o početku poslovne godine odnosno kraju. Trgovačko društvo dužno je za vrijeme likvidacije podnositi sve zakonske propisane izvještaje FINA-i, REGOS-u, u zakonskim rokovima. Dok PD obrazac (prijava poreza na dobit) se predaje po završetku likvidacije, to znači da se PD obrazac podnosi za cijelo likvidacijsko razdoblje. U skladu sa Pravilnikom o porezu na dodanu vrijednost sve isporuke u postupku likvidacije su oporezive, te prijava PDV-a podnosi se redovito za svako porezno razdoblje.
Nakon podmirenja svih obveza , likvidatori sastavljaju izvješće o likvidaciji i prijedlog podjele imovine. Saziva se glavna skupština kojoj likvidatori podnse zaključna likvidacijska izvješća i zaključno izvješće o provedenoj likvidaciji. Kako bi okončali cijeli postupak potrebno je prijaviti upis brisanja iz sudskog registra, te priložiti dokaze prihvaćanja zaključnih izvješća od strane skupštine. Trenutkom brisanja iz sudskog registra, trgovačko društvo prestaje postojati.
Piše: Alin Božić, ovl.rač.
Nema komentara:
Objavi komentar